26 kwietnia 2017
środa
POGODA:
ZNAJDZIESZ NAS NA:

Niemcy i Francja od dłuższego czasu, pod płaszczykiem dbałości o pracownika, próbują zniszczyć polską branżę transportową – branżę, w której jesteśmy europejską potęgą, co zdecydowanie nie podoba się na Zachodzie.

W roku 2015 Polska miała niemal 1/4 udziałów w europejskim rynku międzynarodowych przewozów ładunków transportem drogowym. Nasze 24,3 procent pozwoliło zdystansować Hiszpanię (10,8 procent) oraz Niemcy (8,1 procent). Skoro więc firmy zachodnie nie są w stanie konkurować na wolnym rynku, z pomocą przyszły im rządy ich krajów.

Niemcy i Francja od dłuższego czasu próbują "przepchnąć" regulacje dotyczące pensji minimalnej dla pracowników delegowanych z innych krajów, w tym m.in. z Polski, ale również Węgier i Litwy. W praktyce sama wysokość tej kwoty (8,84 euro brutto za godzinę w Niemczech, 9,76 brutto za godzinę pracy we Francji) nie jest problemem.

Polskie firmy już dziś w przeważającej większości płacą kierowcom więcej, jednak tu ujawnia się pewna patologia tocząca branżę, o której mówi się od dawna – podstawową pensję stanowi umowa o pracę na 2–2,5 tysiąca złotych netto, a reszta to po prostu diety przysługujące za pracę za granicą albo kwota "pod stołem". Od nadwyżki nie odprowadza się więc składek ani podatków.  Skoro jednak kierowcy się na to zgadzają, to nie ma co drążyć tego tematu. Problem w tym, że taka konstrukcja nie jest akceptowana przez niemieckie i francuskie sądy, które nakazują wypłacanie diet obok godzinowej pensji minimalnej w wyżej podanych wysokościach. A to winduje całościowe koszty płac do zachodnich poziomów lub nawet wyżej, po prostu zabijając konkurencję ze strony polskich firm.

Dla przedsiębiorstw ważnym problemem jest też rozrost biurokracji – pracowników, jeśli regulacje wejdą w życie, trzeba będzie zgłaszać do odpowiednich urzędów, a w przypadku braku dokumentów w trakcie kontroli grozić będą duże kary. "Zachód" jednak się nie poddaje – próbując jeszcze zmniejszyć konkurencyjność, planuje zakazać odpoczynku w kabinie pojazdu, rzekomo dbając o standard pracy.

Co się stanie, jeśli polskiemu rządowi (wraz z rządami innych krajów) nie uda się zablokować tego, że przepisy w praktyce zaczną obowiązywać? Małe firmy upadną, a duże po prostu przeniosą się, np. do Niemiec – będą płacić niższe diety, bo wtedy będzie to już transport krajowy, w którym przysługują mniejsze pieniądze. Chyba z góry wiadomo, kto wtedy straci – budżet państwa i samorządów. Te ostatnie będą mogły się jeszcze bronić przed exodusem poprzez obniżanie np. podatku od środków transportowych czy nieruchomości, ale i tak saldo będzie in minus.

Kraje Zachodu dbają o swoje interesy i tej sprawy będą bronić do samego końca. Taki już jest ten nasz unijny "wolny" rynek ze "swobodnym" przepływem usług.

Bartłomiej Orzeł

Fot. Raben Truck Photo/flickr.com

 

Więcej z tej kategorii...

Pokazówka Tuska. Pendolino lepsze od samolotu?

Były premier przyjechał z Sopotu do Warszawy, żeby złożyć zeznania w prokuraturze. Co ciekawe, Tusk nie wybrał podróży samolotem, którym regularnie latał z Gdańska do stolicy, gdy był szefem rządu. Wolał pendolino.

Przypadki Furgi i Niesiołowskiego – taka zdrada to nie zdrada

Czy polityczne transfery zawsze muszą wiązać się z jakimiś niecnymi pobudkami typu chęć znalezienia się na listach wyborczych czy chęć złapania jakiejś intratnej fuchy? A czy nie może być tak, że kimś kierują motywacje szlachetne? Dlaczego od razu zakładamy, że ktoś ma niegodziwe zamiary?

"500+", czyli cudzymi szastać najłatwiej

Dziwna sprawa z tym "500+". Kiedyś wszyscy – poza PiS – jak jeden mąż krzyczeli, że drogo, że populizm, że nie ma forsy na takie rozdawnictwo. Teraz nagle okazuje się, że program jest tani i trzeba go zrobić z większym rozmachem.

Gender dobre, pro-life nie?

Rebecca Kiessling, amerykańska działaczka antyaborcyjna, miała w planach wystąpienia na kilku polskich uczelniach. Tzw. liberalne media i część środowisk studenckich natychmiast zareagowały protestem.

Kukizowy "rolnik indywidualny" sprzeczny z prawem UE?

Posłowie klubu Kukiz'15 złożyli w sejmie projekt ustawy nowelizującej Ustawę z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego. Postulują zmianę definicji rolnika indywidualnego.

Jak Zachód chce wykończyć polską branżę transportową. "Wolny" rynek działa

Niemcy i Francja od dłuższego czasu, pod płaszczykiem dbałości o pracownika, próbują zniszczyć polską branżę transportową – branżę, w której jesteśmy europejską potęgą, co zdecydowanie nie podoba się na Zachodzie.

Wiceminister zdrowia odszedł z resortu, bo... za mało zarabiał. I słusznie!

Dostawałem wynagrodzenie nieprzekraczające 7 tys. zł. Osoby z moim wykształceniem i doświadczeniem to nie satysfakcjonuje – przyznał na łamach branżowego pisma "Menedżer Zdrowia" były już wiceminister Piotr Warczyński. I ma w tym całkowitą rację.

Schetyna ma problem. Czy musi iść drogą Tuska?

Grzegorz Schetyna znalazł się w sytuacji nie do pozazdroszczenia. Otoczony przez "młode wilki" Platformy Obywatelskiej – Trzaskowskiego, Nitrasa, Pomaskę i Muchę – musi bronić się wewnątrz swojego obozu i jednocześnie odpierać ataki Nowoczesnej.

Bochenek: Szydło przypomniała, że jesteśmy jedną drużyną. Nie ma miejsca na wolne elektrony

Polska

Skończmy dyskusję o rekonstrukcji. Dzisiaj nie jest czas na rekonstrukcję, ale na dyscyplinę – mówił po spotkaniu Beaty Szydło z ministrami rzecznik rządu Rafał Bochenek.

Orban do Verhofstadta: Mam wrażenie, że pan nas poucza

Świat

Chronimy tak naprawdę Niemców, Austriaków i Szwedów. Nie robimy tego tylko dla siebie. Powinniśmy otrzymać za to nagrodę – stwierdził Viktor Orban podczas debaty PE na temat sytuacji na Węgrzech.

Mazurek: Z jednej strony Kukiz chce krytykować to, co robi rząd, a z drugiej – ugrać coś dla siebie

Polska

Dzisiaj wiadomo, że na lidera opozycji wykreował się Grzegorz Schetyna. Ryszard Petru podszedł w odstawkę za swoje portugalskie ekscesy, liczne wpadki i nie tylko – oceniła posłanka Prawa i Sprawiedliwości Beata Mazurek.

Prezydent Austrii: Kiedyś będziemy musieli poprosić wszystkie kobiety, żeby w geście solidarności zaczęły nosić burki

Bez komentarza

Są tylko niektóre sytuacje, w których mogłoby się okazać, że noszenie symbolu religijnego jest problematyczne – powiedział Alexander Van der Bellen podczas dyskusji z młodzieżą w Domu Unii Europejskiej w Wiedniu.

Petru rezygnuje. Nie będzie już szefem klubu Nowoczesnej

Polska

Ryszard Petru nie będzie już pełnił funkcji przewodniczącego klubu parlamentarnego Nowoczesnej. Jego miejsce zajmie posłanka Katarzyna Lubnauer.

Sondaż: Platforma Obywatelska przegoniła PiS. Nowoczesna na progu

Polska

Według najnowszego sondażu Millward Brown dla "Faktów" TVN, gdyby wybory odbyły się teraz, wygrałaby je Platforma Obywatelska. Prawo i Sprawiedliwość zajęłoby natomiast drugie miejsce.

Pietrzak o opozycji: "Tam nie ma mądrych ludzi w ogóle. Wyrafinowanie dżdżownicy. To są tępi, głupi ludzie"

Bez komentarza

Ta opozycja szkodzi Polsce. Jest wredna, oszalała. To najgłupsza opozycja, jaka była kiedykolwiek. To, co oni wygadują, jak oni się zachowują, to jest skandal – ocenił na antenie Polskiego Radia Jan Pietrzak.

Marta Kaczyńska na tropie salonów psiej urody

Po godzinach

Od pewnego czasu w tygodniku "wSieci" swoimi przemyśleniami dzieli się nazywana przez niektórych publicystką Marta Kaczyńska. Bratanica prezesa PiS tym razem zainteresowała się... salonami psiej urody w Szczecinie.

Sondaż: Polacy nie chcą Kaczyńskiego. Wolą Szydło

Polska

Większość Polaków woli, aby szefową rządu nadal pozostała Beata Szydło. Nie widzą oni w roli premiera prezesa Prawa i Sprawiedliwości Jarosława Kaczyńskiego.

Rzeczniczka PiS ubolewa: Szkoda, że w "Uchu Prezesa" nie są przemycane te treści, które są dobre dla naszego rządu

Bez komentarza

Beata Mazurek zdradziła, że inaczej niż jej postać w "Uchu Prezesa" nie lepi pierogów i panicznie boi się myszy. Wyraziła też żal, że pewne tematy nie są w serialu poruszane.

Pogoda Warszawa z serwisu
Informujemy, pokazujemy i nazywamy rzeczy po imieniu. Słowem: pokazujemy świat takim, jaki jest. Znajdziecie nas na:

www.wsensie.pl
www.wsensie.tv
www.facebook.com/wsensiepl
www.twitter.com/wSensie


logo wSensie
wSensie.pl to polski portal internetowy, którego celem jest dostarczanie Czytelnikom najwyższej jakości informacji i opinii. Na naszych stronach znajdą Państwo najważniejsze informacje ze świata polityki i gospodarki, liczne wywiady i komentarze oraz wideo.

Ta strona wykorzystuje do swojego działania pliki Cookies. Możesz je zablokować w ustawieniach swojej przeglądarki. Blokada może spowodować niepoprawne działanie strony lub brak dostępu do niektórych jej funkcji. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.