Drogi Użytkowniku,

Potrzebujemy Twojej świadomej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Wymaga tego od nas Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO) wchodzące w życie już 25 maja 2018 roku. Dzięki wprowadzonym zmianom będziemy jeszcze lepiej chronili Twoje dane osobowe! Poniżej wszystkie niezbędne informacje.

Administratorem danych jest Fundacja Wsparcia Rolnika Polska Ziemia z siedzibą w Warszawie przy ulicy Kolejowej 45/135, 01-210 (KRS: 0000500475)
PODMIOTY, KTÓRYM POWIERZONO PRZETWARZANIE
Zaufani partnerzy – tutaj lista

Wyrażam zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies. Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych i innych parametrów zapisywanych w plikach cookies, pozostawianych w trakcie przeglądania stron i serwisów internetowych, w celach analitycznych oraz w celach marketingowych (łącznie z profilowaniem) przez Fundację Wsparcia Rolnika Polska Ziemia i jej zaufanych partnerów.
Przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie art. 6 RODO, a jego cele to:
1. Tworzenie statystyk i dopasowanie treści stron do preferencji Użytkownika
2. Marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
3. Wykrywanie botów i nadużyć
4. Świadczenie usług drogą elektroniczną

PODSTAWY PRAWNE:

1. Świadczenie usług drogą elektroniczną – brak możliwości świadczenia usługi bez niezbędnych danych
2. Marketing, w tym profilowanie i cele analityczne – zgoda Użytkownika
3. Pozostałe – uzasadniony prawnie interes administratora danych
Podanie moich danych osobowych jest dobrowolne a podstawą ich przetwarzania jest moja zgoda. Odbiorcami danych są Google Analytics, Google Ads, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, Freshmail, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Moje dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat do czasu wykorzystania możliwości marketingowych i analizy danych potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej lub do odwołania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

Jestem świadomy swoich praw:

1. Mam prawo do wycofania się z tej zgody w dowolnym terminie, a moje dane osobowe będą przetwarzane do czasu jej odwołania.
2. Mam prawo dostępu do moich danych osobowych
3. Mam prawo skorygowania niepoprawnych danych
4. Mam prawo do usunięcia informacji
5. Mam prawo do ograniczenia przetwarzania danych
6. Mam prawo do wniesienia skargi do organu nadzorującego, tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych
7. Mam prawo do przenoszenia danych


Dane są wykorzystywane do profilowania marketingu za pomocą narzędzi Google Analytics, Facebook. W sytuacji wniesienia sprzeciwu wobec profilowania – prosimy skorzystać z ustawień przeglądarki.
Brak wyrażenia zgody uniemożliwi lub ograniczy dostęp do usług fundacji, może też wpłynąć na niektóre funkcjonalności strony.
Więcej o zasadach przetwarzania danych w „Polityce prywatności”

Swoją wcześniej wydana zgode możesz cofnąć klikając przycisk u dołu strony "Cofnij zgodę"
czwartek
| 21 czerwca 2018

Jakość i tradycja – polska branża spirytusowa

Redakcja: | 11 września 2017

 

Polska jest czwartym na świecie producentem napojów spirytusowych. Wpływy do budżetu z tytułu samej tylko akcyzy oraz podatku VAT rokrocznie przekraczają 12,5 mld zł. Branża daje zatrudnienie, w sposób pośredni i bezpośredni, niemal 100 tys. pracowników. Roczny przychód pochodzący z eksportu to przeszło 700 mln zł. Liczby mówią same za siebie.

Dlaczego zatem producenci napojów spirytusowych wciąż muszą zmagać się z nierównymi – choćby względem przedstawicieli branży piwowarskiej – zasadami fiskalnymi czy obostrzeniami prawnymi? Prowadzona w Polsce konsekwentnie od lat osiemdziesiątych polityka ograniczenia spożycia napojów wysokoprocentowych na rzecz trunków o mniejszej zawartości alkoholu zakończyła się fiaskiem. Spożycie wódki w latach 1980-2016 spadło wprawdzie z 14,9 l. do 5 l. w przeliczeniu na jednego obywatela, ale ogólne wskaźniki konsumpcji alkoholu znacznie wzrosły. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy okazał się zdaniem ekspertów wzrost znaczenia piwa w krajowej strukturze spożycia. Jego udział w rynku wynosi obecnie 62,2 proc., co jest najwyższym odsetkiem wśród państw członkowskich Unii Europejskiej.

Jak wynika z danych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Polsce uzależnionych od alkoholu jest około 800 tys. osób, z czego 12 proc, czyli około 3 mln osób, regularnie popada w stan upojenia. Aż 40 proc (około 15 mln) naszych rodaków spożywa piwo przynajmniej raz w tygodniu, a aż 7 proc. (około 2,5 mln osób) codziennie. Dla porównania, napoje o wysokiej zawartości alkoholu przynajmniej raz na siedem dni spożywa zaledwie 10 proc. Polaków. Dane wskazują jednoznacznie, że to właśnie piwo stanowi główny czynnik odpowiadający za uzależnienie Polaków od alkoholu. Roczne spożycie wódki w naszym kraju wynosi 5,5 l. na osobę, spirytusowych napojów kolorowych około 2,8 l., a piwa niemal 100 l. Jednakże to właśnie z piwem Polacy przyjmują 59 proc. ogólnokrajowego spożycia alkoholu etylowego – wódka generuje tu wartość rzędu 32 proc., a produkty winiarskie 9 proc.. To także piwo jest alkoholem, po który najczęściej sięgają osoby niepełnoletnie, co jest spowodowane relatywnie niską ceną oraz możliwością prowadzenia medialnych kampanii reklamowych.

Dane te zdają się lekceważyć przyjęte ramy reżimu podatkowego. Przy średniej cenie wódki wynoszącej w przybliżeniu 20 zł/0,5 l. udział akcyzy wynosi 11,41 zł, a podatku VAT 3,74 zł. W przypadku piwa, przyjmując za jednostkową cenę uśrednioną 3 zł, obie wartości wynoszą odpowiednio 0,49  zł i 0,56 zł. To właśnie niekorzystny system podatkowy oraz szara strefa stanowią największe problemy, którym czoła stawiać musi przemysł spirytusowy.

Wspomniane problemy reklamowe branży biorą swój początek w Ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, która zakazuje promowania napojów alkoholowych z wyjątkiem… piwa. Rozwój tej gałęzi produkcji znacznie utrudniają także procedury określające minimalne poziomy opłat za uzyskanie zezwoleń na sprzedaż detaliczną alkoholi powyżej 18 proc.. Różnice są znaczne i wynoszą 1,4 proc. udziału ogółu sprzedaży dla piwa oraz produktów winiarskich i aż 2,7 proc. dla napojów o zawartości alkoholu powyżej 18 proc.. Dodatkową dysproporcję stanowią uprawnienia organów administracji samorządowej, które mogą swobodnie ograniczać ilość punktów sprzedaży alkoholi powyżej 4,5 proc. z wyłączeniem piwa.

We wciąż powracającej dyskusji dotyczącej funkcjonowania rynku alkoholowego w Polsce pamiętać należy, że branża spirytusowa daje zatrudnienie około 100 tys. osób, będąc znaczącym kooperantem dla szeroko rozumianego wewnętrznego rynku artykułów rolno-spożywczych, przetwarzając w skali roku ponad 750 tys. ton zbóż oraz 50 tys. ton ziemniaków wykorzystywanych w ogromnej większości do produkcji spirytusu konsumpcyjnego.

Mimo wyraźnej rynkowej dyskryminacji producentów napojów o wysokiej zawartości spirytusu, Polska pozostaje liderem w skali Unii Europejskiej, przodując zarówno we wskaźnikach eksportu jak i jakości produkcji oraz aktywnie przyczyniając się do współtworzenia silnej marki „Polska” w kraju i poza jego granicami. Polska wódka stanowi towar elitarny na wielu światowych rynkach i jest kojarzona jako jeden z eksportowych hitów naszego kraju. Może już czas wrócić do debaty na temat reorganizacji polskiego rynku produkcji alkoholi i zmienić percepcję w oparciu o weryfikowalne fakty, które powinny skłonić decydentów do dania szansy jednej z branż, w której Polska od lat jest przecież światowym czempionem – branży spirytusowej?

Artur Krzywicki

Fot. Espensorvik/flickr.com


Zobacz więcej z kategorii: Polska | Świat | Gospodarka | Opinie | Bez komentarza | wSensie.tv
wSensie.pl to polski portal internetowy, którego celem jest dostarczanie Czytelnikom najwyższej jakości informacji i opinii. Na naszych stronach znajdą Państwo najważniejsze informacje ze świata polityki i gospodarki, liczne wywiady i komentarze oraz wideo. 2018 Copyright wSensie.pl
Zgodnie z rozporzadzeniem możesz cofnąć zgode którą wcześniej nam dałeś. Jednak uprzedzamy że portal może przestać działać poprawnie. Cofnij zgodę.