sobota
| 21 września 2019

Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych chce wprowadzić minimalną cenę na alkohol – podaje "Informator Gospodarczy”. Piwo miałoby kosztować nie mniej niż 3,6 zł, wino 14,4 zł, a pół litra wódki od 32 zł.

Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych to agencja rządowa podlegająca Ministrowi Zdrowia. Od 1996 roku działa na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Były szef Agencji Krzysztof Brzózka przygotował konkretne propozycje przeliczników. Mechanizm polegałby na przeliczaniu procentów na złotówki. 10 gramów alkoholu miałoby zostać obciążone kwotą 1,5 zł lub w wersji bardziej restrykcyjnej kwotą 2 zł.

– Na cenę alkoholu wrażliwe są dwie grupy społeczne – młodzież i pijący chronicznie. Ustalenie minimalnej ceny alkoholu, poniżej której nie można będzie sprzedawać wódki, wina i piwa, spowoduje, że te dwie grupy będą mniej piły. Przy okazji skończą się też promocje i rozdawnictwo alkoholu przy wszelkich okazjach”

– mówił Krzysztof Brzózka.

Jak podaje "Obserwator Gospodarczy”, w zamyśle Agencji, ustalenie cen minimalnych miałaby odczuć głównie młodzież i regularni konsumenci alkoholu. Czy jest to skuteczny sposób przeciwdziałania alkoholizmowi? Czy państwo w ogóle powinno się tym zajmować? Podobne rozwiązanie jak dotąd wprowadziła tylko Szkocja. Efekty nie były oszałamiające. Szkoci zanotowali wprawdzie pierwszy spadek spożycia od 25 lat., ale wyniósł on jedynie 3 procent.

Na chwilę obecną wygląda na to, że PARPA wcale nie zamierza forsować minimalnych cen na alkohol. W międzyczasie zmieniło się szefostwo Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Instytucja opublikowała oświadczenie w sprawie.

"W związku z pojawiającymi się nieprawdziwymi informacji medialnymi na temat prowadzonych przez PARPA prac nad wprowadzeniem ceny minimalnej za porcję standardową alkoholu, niniejszym oświadczam, że obecnie w PARPA nie są prowadzone żadne prace legislacyjne związane z tym tematem (...) PARPA jako instytucja ekspercka zleca różne analizy ekonomiczne i gromadzi dane dotyczące m.in akcyzy, ceny, relacji między ceną a spożyciem, wpływu reklamy na spożycie wśród młodzieży itp., ale prowadzenie analiz nie jest równoznaczne z rozpoczęciem prac legislacyjnych. Dodatkowo należy zauważyć, że wszystkie projekty o charakterze zmian legislacyjnych zatwierdza w pierwszej kolejności Ministerstwo Zdrowia, jako organ nadzorujący PARPA.”

– poinformowała Katarzyna Łukowska, p.o dyrektora PARPA

parpa.pl, obserwatorgospodarczy.pl /GG/ Fot. Pixabay


wSensie.pl to polski portal internetowy, którego celem jest dostarczanie Czytelnikom najwyższej jakości informacji i opinii. Na naszych stronach znajdą Państwo najważniejsze informacje ze świata polityki i gospodarki, liczne wywiady i komentarze oraz wideo. 2018 Copyright wSensie.pl
Zgodnie z rozporzadzeniem możesz cofnąć zgode którą wcześniej nam dałeś. Jednak uprzedzamy że portal może przestać działać poprawnie. Cofnij zgodę.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na „x” w prawym górnym rogu tej informacji. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Więcej o polityce prywatności możesz przeczytać tutaj.