poniedziałek
| 27 stycznia 2020
Redakcja | 10 grudnia 2019

Bluźniercza reklama norweskiej poczty. Twórcy sugerują, że Jezus był owocem romansu Maryi z listonoszem

Bluźniercza reklama norweskiej poczty. Twórcy sugerują, że Jezus był owocem romansu Maryi z listonoszem

Posten Norge AS, norweskie przedsiębiorstwo oferujące usługi pocztowe, opublikowało za pośrednictwem serwisu YouTube bluźnierczą reklamę pt. "Świąteczna Ewangelia – Nikt nie zna lepiej Bożego Narodzenia", która pokazuje prześmiewczą historię Świętej Rodziny. Autorzy video postanowili zakpić z dziewictwa Maryi, sugerując, że Jezus był owocem romansu Maryi z listonoszem.

Twórcy filmu osadzili postać listonosza w starożytnej Palestynie. Pracownik podczas wykonywania swoich obowiązków zaszedł do domu Maryi i Józefa. Listonosz, który przybył z przesyłką, zakochał się w Maryi. Tutaj historia się kończy. Na ekranie widnieje napis "9 miesięcy później…", a widz zostaje przeniesiony do betlejemskiej szopki, gdzie Maryja trzyma na rękach dziecko, mające rysy twarzy listonosza. Na końcu reklamy słychać lektora, mówiącego: "być może to już nie działa tak jak kiedyś, ale bez względu na to, jak toczyła się historia, poczta zawsze była ważną częścią Bożego Narodzenia".

Reklama wywołała falę krytyki. Oburzeni internauci podkreślili, że prezentowany przez firmę humor jest obraźliwy i domagają się od firmy więcej szacunku dla chrześcijan. Osoby, które obejrzały materiał promocyjny zapytały firmę, czy w imię prezentowanej swobody artystycznej i wolności słowa zrobiliby podobny materiał w odniesieniu do Muzułmanów. Jeden z użytkowników podkreśli także, że firma nie zasługuje na uwagę społeczeństwa opartego na sprawiedliwości i szacunku.

"Jeśli są tak odważni, mogą nakręcić film, który wyśmiewa ekstremistyczną feministkę i tęczową religię"

– pisze jeden z internautów.

Firma w odpowiedzi na krytykę napisała, że nie chciała nikogo urazić, a zamiarem reklamy było "pokazanie swobody artystycznej" oraz tego, że "poczta norweska zawsze była częścią Bożego Narodzenia". 

"Zamiarem reklamy jest pokazanie, że poczta norweska zawsze była częścią Bożego Narodzenia, poprzez użycie zabiegu humorystycznego w najbardziej znanej na świecie historii świąt Bożego Narodzenia. Bożonarodzeniowa ewangelia była przepisywana, parodiowana i ekranizowana wiele razy w historii. Połączenie historii postaci będącej "najprawdopodobniej listonoszem" ze świąteczną ewangelią, jest tylko naszym małym wkładem. Według nas, świąteczna ewangelia jest częścią norweskiej tradycji świątecznej, która jest punktem wyjścia do filmu. Łączenie innych religii (np. Islamu) z Bożym Narodzeniem nie jest więc w tym przypadku odpowiednie"

– czytamy w odpowiedzi.

Posten YouTube Posten/facebook.com/pch24.pl/MS/Fot. Screen Posten YouTube


wSensie.pl to polski portal internetowy, którego celem jest dostarczanie Czytelnikom najwyższej jakości informacji i opinii. Na naszych stronach znajdą Państwo najważniejsze informacje ze świata polityki i gospodarki, liczne wywiady i komentarze oraz wideo. 2018 Copyright wSensie.pl
Zgodnie z rozporzadzeniem możesz cofnąć zgode którą wcześniej nam dałeś. Jednak uprzedzamy że portal może przestać działać poprawnie. Cofnij zgodę.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na „x” w prawym górnym rogu tej informacji. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Więcej o polityce prywatności możesz przeczytać tutaj.